210-6811482 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Μαραθώνιος και προμήθεια ενέργειας

            Ένα από τα συνηθέστερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας Μαραθωνοδρόμος, είναι οι ενεργειακές απαιτήσεις για να διανύσει μία τόσο μεγάλη απόσταση. Το σώμα χρησιμοποιεί για ενέργεια τους υδατάνθρακες - τα λίπη και σε εξαιρετικές περιπτώσεις τις πρωτεΐνες. Τα λίπη βέβαια είναι ίσως η καλύτερη λύση για την παραγωγή ενέργειας, γιατί αποθηκεύονται στο σώμα σε μεγάλες ποσότητες (τα ενεργειακά αποθέματα λίπους είναι 94.000-110.000 kcal και επαρκούν για αργό τρέξιμο διάρκειας περίπου 120 ωρών). Τα λίπη όμως για να χρησιμοποιηθούν πρέπει πρώτα να διασπαστούν σε ελεύθερα λιπαρά οξέα και αυτό προϋποθέτει μεγαλύτερες απαιτήσεις σε οξυγόνο, επομένως αυτή η διαδικασία είναι δύσκολη για το σώμα μας και "ασύμφορη" οικονομικά, με αποτέλεσμα το σώμα να χρησιμοποιεί πρώτα τα αποθέματα υδατανθράκων που έχει και που αποτελούν και τη βασική "καύσιμη ύλη" του οργανισμού για ένα Μαραθώνιο.
3d model DNA w phosphate 1
            Το πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι η αποθήκευση υδατανθράκων στο σώμα μας είναι περιορισμένη. Για μία τυπική ένταση Μαραθωνίου στο 85-90% τηςVO2max (ένταση που χρησιμοποιούν οι "καλοί" δρομείς Μαραθωνίου), τα αποθέματα των υδατανθράκων εξαντλούνται σε περίπου 85 λεπτά. Ακόμη και η πρόσληψη ισοτονικών διαλυμάτων κατά τη διάρκεια του αγώνα δε λύνει το πρόβλημα, αλλά απλώς καθυστερεί την εξάντληση των αποθεμάτων. Έτσι το σώμα αναγκάζεται πλέον να χρησιμοποιήσει τα λίπη με την μορφή των ελεύθερων λιπαρών οξέων, που κυκλοφορούν στο αίμα, για ενέργεια. Οι δρομείς όμως που δεν έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν τα λίπη για ενέργεια, θα αναγκαστούν να επιβραδύνουν το ρυθμό τους φτάνοντας μόνο στο 60-70% της VO2max.

            Καθώς τα ελεύθερα λιπαρά οξέα δε μπορούν να αντικαταστήσουν τους υδατάνθρακες (την πρωταρχική πηγή απόδοσης ενέργειας σε ένα Μαραθώνιο), η χρήση τους μπορεί να βοηθήσει στο να παραταθεί η εξάντληση των αποθεμάτων υδατανθράκων στο σώμα. Αν το σώμα μάθει να χρησιμοποιεί τα λίπη σαν πηγή ενέργειας, θα μπορέσει να διατηρήσει ένα συγκεκριμένο ρυθμό στον αγώνα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ευτυχώς, η μεγάλη σε απόσταση συνεχόμενη προπόνηση, μπορεί να αυξήσει σημαντικά τη ικανότητα αυτή στο σώμα μας.